Blog

WannaFlex biedt flexibele oplossingen in arbeidsbemiddeling binnen de ICT-branche, met een speciale focus op het vakgebied softwaretesten.

#WannaFlexSpotify was top!

Afgelopen maand organiseerde WannaFlex een toch wel heel speciale Meet-Up. Waarom speciaal? We hadden Spotify te gast! Spotify, dat disrupting streaming platform, met hun veelal gekopieerde Spotify model en succes dat gekenmerkt wordt door hun enorme groei aan medewerkers. Begonnen in 2006, nu al meer dan 1.500 medewerkers groot en met 140 miljoen leden is Spotify niet meer weg te denken uit de muziekindustrie.

Deze gelegenheid grepen wij met beide handen aan om er een Customer Appreciation Evening van te maken. Met het team haalden wij alles uit de kast: exclusieve V.I.P. uitnodigingen, champagne bij binnenkomst, een (heerlijke!) walking dinner en uiteraard een keisterke presentatie van Kristian Karl, Chapter Lead bij Spotify.

Fearless Development

Zijn verhaal? Fearless Development. Bug prevention rather than bug detection. Oftewel hoe maak je kwaliteit een vast onderdeel van je ontwikkelproces en heb je dan nog wel functies als tester of testautomatiseerder? Maak je überhaupt nog wel onderscheid in functies?

Kristian gaf een kijkje in de keuken van Spotify: hoe gaan zij hiermee om en wat voor reis zijn zij momenteel aan het maken? Het antwoord? Bij Spotify voelt iedereen zich verantwoordelijk voor kwaliteit, bestaat er binnen sommige teams geen onderscheid meer in functies en kennen andere teams de rol tester nog wel. Gaat het aan de front-end kant van Spotify vooral om snelheid plus klantbeleving, daar gaat het aan de back-end kant vooral om kwaliteit en stabiliteit.

Verandering op de horizon

Verdwijnt de testrol zoals wij hem nu kennen in de toekomst? Spotify weet het ook
niet, maar dat de testfunctie gaat veranderen is een feit. Datzelfde geldt voor de manier waarop software ontwikkeld wordt.
Of je nou het Spotify model hanteert, of liever met Agile/SCRUM of DevOps werkt, 1 ding staat vast: om als bedrijf in de toekomst te blijven groeien zal je sneller software moeten leveren en je focus op de eindklant alleen nog maar scherper moeten worden.

Dat is immers de reden dat Spotify het nu wint van traditionele platenlabels in de strijd om marktaandeel. En Uber het wint van taxi’s. En Airbnb van hotels.

Wil je op de hoogte blijven van al onze gave Meet-ups in 2018? Volg ons dan op Linkedin: https://www.linkedin.com/company/1762962/

Door Marc Rabel

Reacties